NL editie / World edition

Goochelen met accu’s

door Elro van den Burg


Polen staat bekend om de aanzienlijke milieuvervuiling, een reputatie die het land maar moeilijk kwijtraakt. Rafal Ramotowski gelooft echter in de toekomst van schone energie. Hij zegde een goedbetaalde baan op om de Pool in een elektrische auto te krijgen.

Goochelen met accu’s De werkplaats van 3XE bevindt zich in een eenvoudig schuurtje in de stad Wroclaw, in het zuidwesten van Polen. De eigenaresse van het pand gluurt vanuit haar woonhuis nieuwsgierig naar de late bezoekers. In deze doodnormale straat vallen de activiteiten van Rafal Ramotowski sowieso al op. Komt hij niet aanrijden in zijn elektrische driewieler, dan sleutelt hij wel aan de knalgele elektrische Smart waarmee hij voortdurend nieuwe vindingen test.
 
Drie jaar geleden gaf Ramotowski (26) zijn goedbetaalde baan als productmanager bij Siemens op om zijn jongensdroom te verwezenlijken: het ombouwen van auto’s met een benzinemotor tot elektrische auto’s. Dat idee had hij al als kleine jongen in de grote stad, waar auto’s veel stank en lawaai veroorzaakten.
 
Pontiac met zonnepanelen
Zijn voornemen kreeg een vastere vorm toen Ramotowski las over een Amerikaan die een Pontiac Fiero had omgebouwd tot een elektrische auto door er zonnepanelen op te zetten. “Die auto voorzag zichzelf van energie en was dus volledig milieuvriendelijk. Dat fascineerde me en ik heb uitgezocht of ik zoiets ook kon maken.”
 
Inmiddels heeft hij twee mensen in dienst: een monteur die de auto’s ombouwt en een tweede personeelslid dat verantwoordelijk is voor de losse verkoop van accu’s. In de beginperiode van 3XE, toen zijn onderneming door de economische crisis in zwaar weer belandde, hield die laatste handel Ramatowski op de been. Inmiddels is hij de grootste importeur van lithiumijzerfosfaat-accu’s in Polen.
 
De werkplaats van Ramotowski staat vol elektrische auto’s, elk met zijn eigen verhaal. Zo is er de Peugeot 106, bedoeld voor zijn zus. Zij moest lange afstanden afleggen naar haar universiteit, wat haar maandelijks 150 euro aan brandstof kostte. Dankzij deze elektrische auto betaalt ze nu slechts twaalf euro elektriciteitskosten.
 
Betaalbaar
Er staat ook een Volkswagen Caddy, besteld door een Oostenrijkse overheidsinstelling. Ramotowski won hun tender, vooral vanwege zijn prijs. “Veel aanbieders maken hun product onnodig duur, omdat elektrische auto’s een noviteit zijn. Ik heb liever dat ze betaalbaar zijn. Daardoor krijgen de auto’s de kans populair te worden onder een groot publiek.”
 
Het inbouwen van een elektrische motor is een klus van hooguit twee dagen. Desondanks duurt de hele operatie tien weken, omdat Ramotowski op onderdelen moet wachten die hij niet op voorraad heeft. In de toekomst hoopt hij zijn auto’s te verkopen aan bedrijven met een groot wagenpark. Dan zou hij financieel in staat zijn een productielijn op te zetten om zo het ombouwproces te versnellen.
 
Ramotowski is met investeerders uit Nederland en Polen in gesprek om deze uitbreiding te financieren. “Dan kunnen we echt wat gaan betekenen. De schaal waarop ik nu elektrische auto’s maak, draagt nog niet veel bij aan een schoner milieu.”
 
Benzineslurpers
Voor het zover is, moet Polen worden klaargestoomd voor de elektrische auto. Dat is geen gemakkelijke opgave. Het land is een van de grote vervuilers in Europa en doet zelfs onder druk van de Europese regelgeving nauwelijks moeite een oplossing te zoeken voor zijn grote afvalberg. Ook in het verkeer trekt men zich niets van het milieu aan. Het aantal benzineslurpende auto’s in Polen is bijzonder hoog, mede omdat de hoogte van de wegenbelasting niet wordt bepaald op basis van het gewicht van de auto.
 
Ramotowski verwacht op korte termijn geen belastingmaatregelen die elektrische auto’s aantrekkelijk maken. Hij heeft dus nog een lange weg te gaan om zijn auto’s in Polen massaal aan de man te brengen. “De overheid redeneert dat subsidies voor elektrische auto ertoe leiden dat er minder accijns binnenkomt uit benzine en diesel. Dat is natuurlijk erg kortzichtig en druist in tegen de trend in andere Europese landen.”
 
Zonder belastingvoordelen zijn de kosten van het ombouwen (twaalfduizend euro voor de goedkoopste versie) voor de meeste Polen te duur. Volgens Ramatowski’s rekensom is een autobezitter op de lange termijn goedkoper uit, maar Polen vinden een dergelijk bedrag simpelweg een te grote investering. “Wij zullen daarom ook buiten de landsgrenzen op zoek moeten naar een afzetmarkt voor onze auto’s.”
 
Inspiratie
De moeilijke thuismarkt doet echter niets af aan het enthousiasme van Ramotowski. Met zijn elektrische auto’s is hij een inspiratie voor veel mensen. Journalisten in Polen dragen hem op handen. Ook staat er een team van zeven mensen klaar dat meteen aan het werk kan zodra hij de productie wil uitbreiden. “Die mensen heb ik geselecteerd uit een groep kandidaten die zich spontaan aanmeldden omdat ze mijn bedrijf zo sympathiek vinden.”
 
Enkele afnemers van de accu’s die hij importeert, zijn zo enthousiast over 3XE dat ze hebben aangekondigd zelf met de productie van elektrische auto’s te willen beginnen. Ramotowski: “Ik ben daar enthousiast over: het zijn medestanders die bijdragen tot een schoner milieu.”


Delen



Laatste reacties (3)

Marc Goudemont
Geplaatst op: maandag 7 februari 2011 om 13:33
Wat een geweldig verhaal en goed om te zien dat er nog mensen op aarde zijn met idealen en die bereid zijn daarvoor alles op te geven. Elro, met als zijn Poolse ervaring, heeft zichzelf weer eens overtroffen met dit artikel.
Herman Degenhart
Geplaatst op: zaterdag 5 februari 2011 om 15:27
Dit type Willy Wortels in hun schuurtjes en op hun zolderkamertjes is voor de ontwikkeling van de leefomgeving van de mensen oneindig veel belangrijker dan al die graaiende bankiers die zeggen het werk van God te doen (Lloyd Blankfein), maar vooreerst aan hun eigen zak denken. Dat blijkt wel, want ook Rafal Ramotowski heeft al die tijd maar moeten zien hoe hij aan zijn geld kwam. Toch zijn dit de mensen die de wereld vooruit helpen. Ook lof voor Elro van de Burg, die hier een uitstekend artikel heeft afgeleverd.
tygertje
Geplaatst op: zaterdag 5 februari 2011 om 10:59
Dat de 3XEeen groot succes wordt hangt mede af van investeerders. M.i. mist de regering van Polen een gouden kans. Overigens wist ik niet dat Polen zo beroerd voorstond wat betreft het milieu.

Plaats een reactie













Ik wil mij graag aanmelden voor de One11-nieuwsbrief.






Waar



Wie

Elro van den Burg

Elro van den Burg

Elro van den Burg is sinds 2002 correspondent en economisch journalist in Polen en schrijft onder meer voor persbureau GPD.

Waarom

“Als journalist heb je al snel de neiging achter het verhaal van de dag aan te lopen. Dat had ik in Nederland als verslaggever en dat is in Polen niet anders. Met een dergelijke houding bevestig je vaak het stereotiepe beeld dat over een land bestaat. In het geval van Polen is dat een narcistisch, katholiek en achtergesteld land. Dat beeld klopt maar gedeeltelijk. Er is ook een grote groep positieve jongeren. Dit zijn vaak intelligente, hardwerkende, mensen die internationaal zijn georiënteerd en een heel ander Polen nastreven. Rafal Ramotowski, die met zijn elektrische auto’s het milieu in Polen wil verbeteren, is daar een voorbeeld van. Dankzij One11 staat deze groep nu eens extra in de schijnwerpers!”